fredag 15 november 2013

Accessoarer






Halsduk från BikBok
Buxton plånbok från Laukkutalo
 Halsband från H&M

Jag har nu ett tag sökt efter en ny plånbok eftersom min gamla börjar vara lite uppfuckad. Jag for till Laukkutalo, där jag vet att de har ganska "basic" plånböcker. Jag ville ha en svart med inga detaljer, alltså ganska simpel. Jag hittade en, men tyvärr så var det äkta läder. Men när det kommer till skor, väskor och plånböcker så löns det nästan att köpa äkta eftersom fejk bara går sönder. Det kändes lite dumt att köpa Buxton plånboken när jag för några dagar sedan hade en presentation med två andra tjejer om djurens rättigheter. Vi visade där en film om hur djuren behandlas när man skall ha pälsen av dem och jag är förstås emot pälsanvändning. Buxton borde vara ett märke från Nya Zeeland, där jag tror att djuren inte behandlas på ett lika brutalt sätt som i t.ex. vissa kinesiska företag. Tänkte bara säga det eftersom många vet att jag är emot äkta päls...och då är det lite konstigt att jag ändå köper läder som är äkta. Fast om märket på plånboken hade varit kinesiskt så hade jag nog inte köpt den.

2 kommentarer:

  1. Det här om pälsanvändning, så de flesta affärer säljer INTE päls eller skinn och läder från länder där djuren blivit illa behandlade eftersom att pälsen är av så dålig kvalite. I Finland finns det massvis med stränga regler om hur djuren ska behandlas och köper man en päls från ett EU land kan man nog vara säker på att djuret har blivit rättvist behandlat och inte plågat som de flesta youtube filmer påstår. Dem ska man inte lita på eftersom det bara är bullshit. Sånt förekommer inte här, och om man tänker logiskt. Varför skulle det löna sig för t.ex. rävfarmare i kina att inte ge rävarna mat och plåga dem? Pälsen förstörs och blir av dålig kvalite vilket betyder att de själva förlorar på det. Såna filmer är bara gjorda för att få stopp på pälsnäringen.

    SvaraRadera
  2. Hmm nå du har i för sig en poäng där, men videoklippet var från organisationen Peta och den hade senare lagts upp på youtube. Jag har sett olika videoklipp från samma organisation ett par gånger. I vissa klipp så har djuren fin päls, men då man tar pälsan av det så plågas djuret rejält. Jag tror nog att de tar hand om djuren och så, om pälsarna är till för försäljning. Jag vet själv att man kan köpa päls, eller det är bättre att köpa päls som är tillverkad i Finland. Men efter allt jag sett så har jag lite svårt för att kunna bära en äkta päls. Men man gör som man själv vill, alla har inte samma åsikt.

    SvaraRadera