måndag 7 april 2014

Sierra Leone: lördag- söndag

Lördagen den 29.03 

På morgonen så tog vi taxi till ett barnhem i Freetown. Sos children's villages var ett barnhem dit barn fick komma som inte hade föräldrar eller barn vars föräldrar inte klarade av att ta hand om barnet. Vi gick runt och tittade hur de bodde och så fick vi även hälsa på en familj, alltså en moder och ca 8 barn som bodde i en stuga. Barnen fick gå i skola men de lärde sig också om hur man lagar mat, tvättar kläder etc. Det värmde verkligen i hjärtat att få se att barnen tas om hand och inte lämnas ensamma. Men tragiskt nog så slipper inte vartenda barn med, de är alldeles för många så visst finns det ännu föräldralösa barn ute i samhället. 
Efter vårt besök där så åkte vi tillbaka till hotellet för att äta lunch. Efter det så for de flesta av oss ner till stranden. Vi besökte stranden två gånger under vår vecka och båda gångerna så var det tomt där vi satte oss ner för att sola och bada. Redan efter några minuter så var vi omringade av män och försäljare. Inte så konstigt med tanke på att vi var typ enda turisterna som satt på stranden. En kvinna passerade och började lägga ut alla armband och halsband framför mig. Oh well, slutligen tog jag ett halsband fast jag inte hade planerat att köpa något. 
På kvällen for vi tillbaka till hotellet för att äta. Jag däremot tog en pinacolada som jag avnjöt. Den var dock inte så god som jag hade hoppats på och jag märkte efter ett tag att jag log alldeles för mycket. En sjukt stark drink må jag säga. Under kvällen spelade ett band och jag minns ännu att en man sjöng "I wanna grow old with you, I wanna die lying in your arms. I wanna grow old with you, I wanna be looking in your eyes…" Vid det tillfället slog det mig att vi inom några dagar skulle åka tillbaka till Finland. Varför lämna något så vackert och underbart? 

 Söndagen den 30.03 

Denna dag så skulle vi åka till Bo med vår minibuss, en resa som tog ca 5 h. Nåjaa, jag hade i alla fall kul, satt och tittade ut genom fönstret konstant. 1 h innan vi var framme vid Bo så stannade vi vid ett ställe, ungefär ett litet torg där det såldes en hel del frukter, dricka och sådant. Några skulle på wc så de for in till en byggnad intill. Jag for också, men när man ser en toalett som är alldeles trasig, inget toalettpapper finns, spolningen fungerar inte och det är piss på hela golvet och det stinker så att det svider i näsan…så skippar man nog ett toalettbesök. I alla fall jag. Vi blev nog varnade för att vissa allmänna toaletter inte var så fräscha, men att de var så här hemska, det hade jag aldrig trott. 
Väl framme vid Bo så såg allt rätt lyxigt ut vid vårt hotell, Dohas hotel & restaurant. Jag solade och hade en skön eftermiddag. 
Mot kvällen när jag låg i en gungstol och lyssnade på musik så såg jag att några män tittade på mig från andra sidan polen. Awkward. Sedan sände en av killarna en mörkhyad pojke för att be om mitt nummer. Jag blev lite irriterad eftersom jag inte tyckte det var okej att sända en pojke. Om han nu var tvungen att använda en pojke för att få mitt nummer så skulle han åtminstone ha gett en liten slant. (kände mig illamående av detta så jag betalade pojken en liten slant innan vi for tillbaka till Freetown)                                                                                                                                                                                      Nåjaa, efter detta följde en konstig stämning mellan oss. Efter ett tag när jag skall gå upp till mitt hotellrum så väntar en av killarna utanför. Vi talar lite och killen som tydligen är en äldre man säger att han har fru och barn men att han älskar att experimentera och att hans fru dessutom är hemma i Libanon. Ehhh, se inte på mig liksom.. sedan fick jag en kommentar "jag vill gnida min näsa mot din näsa". Hmm nej tack, sade gonatt och stack upp till mitt rum. Sannerligen ett mystiskt slut på den kvällen.










En man kom och sjöng för oss på stranden. Det lät så otroligt vackert. 












Dohas Hotel & Restaurant




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar