söndag 13 april 2014

Sierra Leone: onsdag- torsdag

Onsdagen den 2.4

På morgonen så åkte vi till ett snickeri för att intervjua några arbetare. Efter ett kort besök där så for vi till WAYS där det fanns yrkesutbildning och ett daghem. Vi gick runt lite och tittade på vilka yrken som lärdes ut och så besökte vi även ett barnhem. Barnen var så söta och härligt var det att se när de spelade fotboll eftersom vi gav dem bl.a. en fotboll i gåva.

På kvällen så for vi till Bens hus för att diskutera lite, bl.a. om hur resan har varit och vad vi upplevde som det bästa. 

Torsdagen den 3.4 

Detta var vår sista dag innan vi skulle åka hem till Finland på fredags morgon. Hela förmiddagen gick åt att åka tillbaka till Freetown. När vi kom fram så for nästan alla till stranden för att sola och bada. Vi passade även på att shoppa lite och använda upp extra pengar som vi inte behövde. Jag hade rätt många leones kvar och det skulle inte ha varit någon vits att komma hem och växla till euro, så det var lika bra att köpa lite gåvor och sånt istället. Jag köpte en otroligt grym mask, som jag redan hade sett innan vi åkte till Bo, men eftersom den kostade en del så väntade jag med hopp om att hitta samma mask någon annanstans för ett billigare pris. Men nej, masken var väldigt gammal och det fanns inga kopior vad jag såg. Mannen i butiken berättade att masken hade använts när man firade någon tradition, alltså vid fester och att det kallades Joli, den dans där masken användes…om jag minns rätt. Han sa även att den driver ut ondska ur hemmet, vet dock inte om det stämmer. Den må se lite skrämmande ut men jag tyckte den var så vacker att den var värd det pris jag betalade. 
Vid stranden solade jag lite och njöt av den tid vi hade kvar där. En kille kom fram till mig och vi pratade en hel del, haha han är typ den person som jag saknar mest. Kommer att berätta varför i nästa blogginlägg^^








Köpte lite mellanmål :D



Denna man slog sönder glasflaskor och åt upp glaset, sedan åt han även sand.
Auch, kan inte vara bra för hälsan O.o 

Min favorit,  jag älskade verkligen hans musik!!!

Mysigt att bli fotad här mellan dessa två killar.. ^^

"It doesn't matter if you're black or white"

Denna tjej var så söt, jag gav henne två ringar som jag inte behövde, sen gick vi tillsammans från
stranden och pratade. Hon älskade att gå i skola och hennes dröm var att få bli advokat. Jag
frågade varför hon just ville bli advokat och så svarade hon att hon står för rättigheter
och vill göra det mera rättvist i samhället. Så vackert att en så pass ung människa redan tänker
på det sättet.



Min underbara mask ^^



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar